درحال بارگذاری...

آیا از اثرات مخرب سم دیازینون اطلاع دارید؟(قسمت دوم)

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آیا از اثرات مخرب سم دیازینون اطلاع دارید؟(قسمت دوم)


آیا از اثرات مخرب سم دیازینون اطلاع دارید؟(قسمت دوم)

دیازینون (Diazinon) حشره کشی است که به گروهی از مواد شیمیایی معروف به خانواده ارگانوفسفات ها تعلق دارد. این ماده سمی یک مایع قهوه ای تیره تا بی رنگ تا است. این سم عملاً بی بو است و به راحتی نه در آب حل می شود و نه می سوزد.


سم دیازینون چه اثری بر سلامت انسان دارد؟

علائم و نشانه های ناشی از سم دیازینون ممکن است متفاوت باشد و در عرض چند دقیقه یا 24-12 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض رخ دهد. قرار گرفتن در معرض سم دیازینون چه از نظر بلع، تماس پوستی و چه استنشاق می تواند در سلامت سیستم عصبی اختلال ایجاد کند. این اثرات ممکن است شامل آبریزش بینی و چشم، افتادگی چشم، از بین رفتن اشتها، سرفه، اسهال، درد معده و استفراغ باشد و در علائم شدید تر فرد دچار لرزش سر و بدن، اسپاسم عضلانی، ضعف عضلات، افزایش ضربان قلب، مشکل در تنفس و تشنج می شود.

هنگام ورود دیازینون به بدن چه اتفاقی می افتد ؟

دیازینون با خوردن، تنفس و یا لمس آن وارد بدن می شود و به سرعت به اندام ها مختلف بدن منتقل می شود. بیشتر دیازینون هایی که وارد بدن می شوند، قبل از خارج شدن به صورت ادرار، به اشکال دیگر شیمیایی یا متابولیزه تبدیل می شوند.

آیا دیازینون احتمالاً در پیشرفت سرطان نقش دارد؟

محققان پس از تغذیه حیوانات آزمایشگاهی با مقادیر زیادی دیازینون، هیچ شواهدی از سرطان در حیوانات آزمایشگاهی را مشاهده نکردند. به همین ترتیب، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (آمریكا EPA) دیازینون را به عنوان “ماده سرطان زا احتمالی ” طبقه بندی كرده است.

سرنوشت سم دیازینون در محیط

سم دیازینون از ماندگاری کمی در خاک برخوردار است و تقریبا به مدت 2 تا 4 هفته دوام می آورد. آنزیم های باکتریایی می توانند سرعت تجزیه دیازینون را افزایش دهند. دیازینون به ندرت در لایه های پایینی خاک نفوذ می کند اما در برخی موارد ممکن است آب های زیرزمینی را آلوده کند.
میزان تجزیه دیازینون در آب، به اسیدیته آن بستگی دارد. هنگامی که میزان اسیدیته آب بالا باشد، نیمی از ترکیب سمی در طی 12 ساعت از بین می رود. در حالی که اگر محلول آب PH خنثی داشته باشد، ماندگاری سم دیازینون تا 6 ماه طول می کشید.


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


سم پاشی بذر پاشی کشاورزی پهپاد سیرنگ سم کودپاشی

این مطالب را هم بخوانید!

دوران زندگی گیاه زعفران

آیا میدانید دوران زندگی گیاه زعفران و کاشت و برداشت آن چگونه است؟ دوره زندگی گیاه زعفران از لحظه کاشت تا برداشت با چالش‌ها و مراحل مختلفی همراه است. کاشت زعفران معمولاً در پاییز آغاز می‌شود. گل‌های زعفران در بهار از ریزش اسفند ظاهر می‌شوند. در ادامه، به مراحل کاشت و برداشت زعفران اشاره خواهیم کرد....

ادامه مطلب »

حاصلخیزی خاك و عوامل مؤثر در آ...

خاك های دارای بافت شنی تهویه خوبی دارند. عملیات شخم در آنها راحت است. اما به دلیل كمبود رس و لای حاصلخیزی كمی دارند. این خاك ها نمی توانند آب را نگهداری نمایند بنابراین عناصر غذایی آن ها ناچیز است. خاك های رسی حاصلخیزند. آب و عناصر را به خوبی نگهداری می كنند. ولی به هنگام خشك شدن بسیار سخت و هنگام م...

ادامه مطلب »

خواص التهابی و آرامبخشی زعفران

آیا میدانید خواص زعفران چیست؟ عنوان: خواص التهابی و آرام‌بخشی زعفران مقدمه: زعفران، از گیاهان دارویی با قدمت تاریخی طولانی، به دلیل خواص فراوانش، از جمله خواص التهابی و آرام‌بخشی، همواره مورد توجه بوده است. خواص التهابی زعفران: زعفران شامل ترکیباتی مانند "کروسین" و "سافرال" است که به عنوان...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116